New York by Nico

"Those that say it can’t be done should get out of the way of those doing it"

klagomål

Kategori: Allmänt

Hurra! Äntligen ett klagomålsinlägg! Som ni har väntat! Frisörinlägget spred ju glädje så varför inte ett till.
 
Nu ska vi klaga på 1. Servicen i Amerikat, 2. Pappersarbete i Amerikat.
 
 
1. Hur dåligt bemött kan man bli av folk som jobbar med serviceyrken (för övrigt hatar jag uttrycket "serviceyrken")? Jo som i New York. Det är inte självklart att hälsa på kunden, eller att bemöta personen på ett trevligt sätt, eller att bjuda på ett sketet leende. Det verkar snarare vara självklart att stå och gäspa, snacka med sina kompisar under tiden dom "servar" sin kund, smsa, himla med ögonen, klaga på hur trötta dom är etc. Det känns oftast som att man stör den som ska hjälpa en.
 
Just det! ingen kommer ihåg en sketen beställning heller. Testa att beställa en subwaymacka i New York och i samma mening beskriva vilket bröd, kött, sås och värme du vill ha. Nästa frågor du får kommer va vilket bröd, kött, sås och värme du vill ha. Fort ska man fan inte tro att det går heller. 
 
Idag va jag på American Apperel eftersom ett par nya leggings gick sönder lite andra gången jag använde dom. Då svarar idioten att jag inte får lämna tillbaka använda plagg. Trött_tjej_88 går då till vänlig attack och försöker förklara att problemet inte skulle ha uppstått om jag inte hade använt skiten och att ett par brallor borde hålla för mer än 2 användningar. Jag får världens otrevligaste bemötande från numera 2 idioter som förklarar att jag är dum i huvudet som försöker byta ett par leggings som jag har använt. No is no. Men så funkar det inte i Håkanssonska familjen, man blir arg tills man får som man vill. (Kan lära av min mamma som lyfter kineser över incheckningsdiskar i ren vrede när hon inte får som hon vill). Så jag går tillbaka och förklarar mitt ärende en gång till. Förklarar att jag måste få byta en trasig vara. Hallå reklamation. Hallå konsumentköplagen. Det måste finnas någon sorts motsvarighet i det här gudsförtjänta landet. Dom säger nej och ger mig sina puckade motargument igen tills en annan kund säger "that's bullshit, give the girl a new pair of tights". Tack medmänniska! En annan jättesnäll tjej som jobbar där säger att jag självklart ska få byta och ursäktar sina kollegors attityd. Då hoppar idiot 1 och 2 på snälla tjejen istället och säger att hon inte får göra så och att dom ska berätta för chefen. Snälla tjejn rycker på axlarna och säger att hon tar den smällen. Hon är den enda hittills som inte hade fått sparken i Sverige. 
 
Nu tror man att det är över, nej. En kille bakom mig har väntat på att få betala under hela det här förloppet (dvs länge) Då ber jättesnälla tjejen idiot 1 att assistera honom och ta betalt. Då vänder sig idioten och säger att hon har slutat, himlar med ögonen och går. Kvar står vi andra och gapar. Jävla grottmomgo. Sparken!
 
Nu planerar jennie (som va med och bevittnade händelsen) och jag att göra en dokusåpa om amerikaner som jobbar i sverige och får se hur dåligt det går för dom.
 
 
 
2. Det här blir inte lika långt. Lovar. Jag har sen jag va sjuk den 3e oktober fått så jävla mycket post från 2(!) försäkringsbolag (jag har bara ett) som i stort sett inte säger nånting mer än att dom håller på att processa min claim. Efter en del samtal med mera så förstår man inte mer. Det uppstår bara fler och fler medical bills som till slut är uppe i 1934 DOLLAR! Man fattar seriöst ingenting. Det är bara att smile and wave och hoppas på det bästa. Samma sak är det med banken, söka visum och allt annat svårt och byråkratiskt. Det är väl iofs det som är hela grejen.
 
Idag fick jag iaf min slutgiltiga sjukhusräkning och ska "bara" betala 250 dollar *lång utandning*. Kollade igenom specifikationen och hittar en post för ett graviditetstest för 68 dollar. What? Jag sa nej på sjukhuset när dom frågade mig om det kunde vara möjligt att jag va gravid. JAG KISSADE INTE ENS I EN KOPP!? Så tänkte jag ringa och fråga om det här och varför det är medräknat på min bill men kom fram till att det är lättast att bara betala och låta det vara överstökat. Det är nog så Amerika funkar. Allt är så invecklat och kräver så mycket pappersarbete att  man bara håller käften och betalar. 
 
Nu frågade Stella "Fick du ens svar på gravtestet?" Haha, nej. klart jag inte fick....?
 
 
 

Kommentarer

  • mommy dearest säger:

    As garv, stå på dig min tös, ännu en erfarenhet.. Om du vill jävlas så ifrågasätt grav testen och om det finns fler tester som var irrelevanta? Så kan försäkringsbolaget dra det en vända till, om du orkar.. Eller dra sonika av grav testen på fakturan. ses på fredag. D

    Mycket rolig blogg

    2012-12-19 | 10:30:19
  • Therese säger:

    Har en liknande historia från Frankrike, där jag skulle försöka söka tillhöra deras försäkringskassa... Efter 3 besök i "svenska elefantkläder" dvs skjorta/tröja och jeans, fick jag krypa till korset. Gick dit en 4:e gång på min kompis inrådan iklädd kort kjol, höga klackar, lätt urringad tröja och UTAN Daniel då 1år på armen. Vips!!! No problem madame :/ frustrationfaktor, adrenalinfaktor, ilska = HÖG. Hjälpte föga... Men som sagt no more " elefantkläder" när jag fortsättningsvis ska besöka en fransk myndighet !!!!

    2012-12-25 | 22:10:16

Kommentera inlägget här: